۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۶۴۲۶۵۵

مهمترین اخبار اقتصادی پنج شنبه ۱۵ اسفندماه ۹۸| کاهش قیمت انواع ارز و طلا

مهمترین اخبار اقتصادی پنج شنبه ۱۵ اسفندماه ۹۸| کاهش قیمت انواع ارز و طلا
امروز ۱۵ اسفند سکه طرح جدید در بازار پایتخت ۵ میلیون و ۸۷۷ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۵ میلیون و ۷۵۷ هزار تومان فروخته شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنج شنبه 15 اسفند ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

کاهش قیمت انواع ارز و طلا/ دلار به کانال 14هزار تومان برگشت

امروز 15 اسفند و در لحظه تنظیم خبر، ‌سکه طرح جدید در بازار پایتخت 5 میلیون و 877 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 5 میلیون و 757 هزار تومان فروخته شد؛ روز گذشته 14 اسفند قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 5 میلیون و 930 هزارتومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 5 میلیون و 880 هزار تومان بود.

امروز نیم سکه 2 میلیون و 953 هزار تومان، ربع سکه‌ یک میلیون و 753 هزار تومان و سکه گرمی 962 هزار تومان قیمت‌گذاری شد؛ روز گذشته 14 اسفند، نیم سکه 3 میلیون تومان، ربع سکه یک میلیون و 750 هزار تومان و سکه ‌گرمی 970 هزار تومان فروخته شد.

امروز 15 اسفند هر گرم طلای 18 عیار 595 هزار تومان فروخته شد و قیمت اونس جهانی طلا 1646 دلار و 95 سنت بود، در حالی که دیروز 14 اسفند‌ قیمت هر گرم طلای 18 عیار 599 هزار و 517 تومان و قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1642 دلار و 75 سنت بود.

در بازار ارز نیز امروز 15 اسفند هر دلار آمریکا 14995 تومان و یورو 16503 تومان فروخته شد، دیروز قیمت هر دلار آمریکا برای فروش 15 هزار و 380 تومان‌ و قیمت فروش یورو 16700 تومان بود.

انواع ارز و طلا قیمت امروز 15 اسفند قیمت دیروز 14 اسفند
سکه طرح جدید  5 میلیون و 877 هزار تومان 5 میلیون و 930 هزارتومان
سکه طرح قدیم 5 میلیون و 757 هزار تومان 5 میلیون و 880 هزار تومان
نیم سکه 2 میلیون و 953 هزار تومان 3 میلیون تومان
ربع سکه یک میلیون و 753 هزار تومان یک میلیون و 750 هزار تومان
سکه گرمی 970 هزار تومان 970 هزار تومان
هر گرم طلای 18 عیار 595 هزار تومان 599 هزار و 517 تومان
اونس جهانی طلا 1646 دلار و 95 سنت 1642 دلار و 75 سنت
دلار 14995 تومان 15380 تومان‌
یورو 16503 تومان 16700 تومان

 

هر بشکه نفت 52.8 دلار فروخته شد

با امید به اینکه تولیدکنندگان بزرگ نفت به توافقی برای اجرای کاهش بیشتر تولیدشان در بحبوحه کاهش تقاضا ناشی از شیوع ویروس کرونا دست یابند، قیمت نفت در معاملات امروز افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت با 84 سنت افزایش 52.70 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 86 سنت افزایش 48.04 دلار معامله شد.

بخشی از اوپک پلاس دیروز پیشنهاد دادند تا بر رقم کاهش تولید این گروه یک میلیون بشکه دیگر افزوده شود. این پیشنهاد بدان معنی است که روسیه، عربستان، دو کشور بزرگ تولیدکننده نفت در اوپک پلاس به توافق با هدف تقویت قمیت نفت نزدیک شده اند.

تحلیلگران بارکلیز در یادداشتی نوشتند: «زمانی برای احتیاط برای اوپک پلاس نمانده است. فزونی عرضه در سه ماهه دوم حتی پیش از شیوع کرونا، نیازمند کاهش شدید تولید این گروه بود. اما اکنون یک باید است.»

هر دو شاخص نفتی از ابتدای سال 2020 تاکنون حدود 27 درصد از ارزش خود را از دست دادند.

آمار موسسه آمریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت خام امریکا در بیشتر هفته های اخیر افزایش یافته درحالی که ذخایر بنزین کاهش یافته است.

ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 28 فوریه 1.7 میلیون بشکه افزایش یافته و به 446.6 میلیون بشکه رسیده است.

 

شرط تعویق ۳ماهه سررسید اقساط وام‌های بانکی چیست؟

در جلسه روز گذشته شورای پول و اعتبار مقرر شد:

الف: با توجه به مشکلات حادث‌شده برای صاحبان کسب‌وکارها به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک که به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا متضرر و با مشکلات مالی مواجه شده‌اند و با هدف مساعدت و حمایت از صاحبان کسب‌وکارها (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) که مصادیق آن در مصوبه دولت محترم تعیین خواهد شد، اقساط تسهیلات آن‌ها و نیز اقساط قرض‌الحسنه کلیه اشخاص طی ماه‌های اسفند 1398، فروردین 1399 و اردیبهشت 1399 سررسید می‌شود و به‌دلیل شرایط به‌وجودآمده ناشی از شیوع ویروس کرونا قادر به بازپرداخت وام و تسهیلات یا اقساط تسهیلات و وام خود در مواعد مقرر نیستند منوط به آن‌که بدهی آن‌ها تا تاریخ 01‏/10‏/1398 در طبقه جاری قرار داشته باشد، می‌توانند اقساط سه ماه مذکور را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط پرداخت نمایند. همچنین درمورد تسهیلاتی که بازپرداخت آن‌ها به‌صورت دفعی بوده و سررسید آن‌ها در بازه زمانی یادشده قرار دارند مهلت سه‌ماهه داده می‌شود تا پس از سه ماه از سررسید تسهیلات، بدهی خود را بازپرداخت نمایند. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند در صورت تسلیم درخواست مشتریان مشمول، اقدام لازم را به‌عمل آورند.


ب: وام‌گیرندگان و تسهیلات‌گیرندگان موضوع بند (الف) به‌واسطه تمهیدات یادشده، در دوره مذکور مشمول جریمه (مابه‌التفاوت نرخ وجه التزام تأخیر تأدیه دین و نرخ سود مندرج در قرارداد) و کارمزد اضافی نمی‌شوند.

ج: چنانچه مطالبات مشمول مفاد این مصوبه، در بازه زمانی مذکور، در طبقات غیرجاری طبقه‌بندی گردد، مشتری یادشده بابت مطالبات مذکور، مشمول ممنوعیت‌های ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیرجاری نمی‌شود.

 

جزئیات مصوبات امروز شورای پول و اعتبار/ سررسید اقساط وام‌‌های بانکی ۳ ماه عقب افتاد

طی روزهای اخیر و باتوجه به کاهش فعالیت‌های اقتصادی در پی شیوع کرونا ویروس در کشور، عبدالناصر همتی از مدیران بانک‌ها خواست که در خصوص پرداخت اقساط تسهیلات بانکی، مراعات مشتریان را بکنند.

بعد از آن رسماً بانک مرکزی از دستور ویژه جلسه فردای شورای پول و اعتبار خبر داد و اعلام کرد بناست روز سه‌شنبه این شورا درباره نحوه مساعدت بانک‌ها به صاحبان کسب‌وکارهایی که به‌خاطر شیوع کرونا دچار کاهش درآمد و مشکلات  مالی شده‌اند، تصمیم‌گیری کند.

همزمان، علی ربیعی در نشست خبری خود که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه دولت ستادی را در این باره تشکیل داده تا موضوع را بررسی کنند و راهکارهایی را ارائه دهند، اظهار داشت: برای کاهش فشار بر مردم مقرر شد سررسید وام‌های مرتبط با کسب‌وکارها و برخی دیگر از وام‌ها، دو ماه به عقب بیفتد.

شورای پول و اعتبار عصر امروز سه‌شنبه با اکثریت اعضا تشکیل و در نهایت مصوب شد که سررسید اقساط تسهیلات بانکی 3 ماه به تأخیر بیفتد؛ عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در این خصوص اعلام کرد: "درجلسه عصر امروز 98/12/13 شورای پول و اعتبار تصمیمات مهمی  برای حمایت از صاحبان کسب‌وکارها، خصوصاً فعالیت‌ها و حرفه‌های خرد که به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا دچار مشکلات مالی شده‌اند و مصادیق آن توسط دولت تعیین می‌شود (نظیر: هتل‌ها، رستوران‌ها، بخشی از حمل‌ونقل و...) اتخاذ کرد.

به این صورت که اقساط تسهیلات آنها و نیز اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه کلیه اشخاص، طی ماههای اسفند 98 و فروردین و اردیبهشت 99 بدون وضع هرگونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط آنها منتقل بشود.

کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظف هستند براساس مصادیق اعلامی دولت، و درخواست مشتری، مساعدت لازم را به‌عمل آورند. بالطبع بانک مرکزی نیز کنار مدیران محترم بانکها خواهد بود و درصورت نیاز به حمایت مالی، پشتیبانی لازم را از آنها به‌عمل خواهد آورد. به‌امید خلاصی هرچه زودتر ملت بزرگ ایران از این ویروس، و عادی شدن فعالیتهای اقتصادی کشور".

 

دامنه نوسان سهام از ۵ به ۲ درصد کاهش یافت

در شامگاه روز چهارشنبه (14 اسفند) سازمان بورس و اوراق بهادار با ابلاغ تصمیمی دیگر همچون سایر تصمیمات چند روز قبل خود از جمله محدودیت در دریافت کد معاملاتی و تغییر حجم مبنا اعلام کرد، از روز شنبه(17 اسفند) دامنه نوسان قیمت همه نمادهای بورسی و فرابورسی از 5 به 2 درصد کاهش می‌یابد. ضمن این که امکان بازنگری هر سه ماه یکبار این تصمیم وجود داشته و دامنه نوسان شرکت‌های حاضر در بازار پایه قرمز هم همان یک درصد است.

همچنین تغییرات دامنه نوسان در مقاطع زمانی سه ماهه از زمان اجرا قابل بازنگری است. براین اساس با توجه به برقراری حجم مبنا در بازار‌های شرکت فرابورس، مقرر شد که مفاد ماده‌های 25 تا 28 از فصل هشتم گره معاملاتی دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، عینا در دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار ایران نیز اعمال شود.

البته این تصمیم ناگهانی سازمان بورس ممکن است مسئولان این سازمان را در برابر برخی انتقادها و سوالاتی قرار دهد از جمله این که چرا تنها در فاصله چند هفته که شرط و شروط داشتن مدرک تحصیلی را با هدف ورود بیشتر نقدینگی جهت دریافت کد معاملاتی برداشتند، حالا موانعی را برای ورود نقدینگی به بازار سهام تصویب و اجرایی می‌کنند؟

البته برخی کارشناسان نیز اخیرا از روند صعودی شاخص بورس و ورود افراد تازه کار به بازار سرمایه ابراز نگرانی کرده بودند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات